Glijpartij - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu Glijpartij - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu

Glijpartij

Door: Bart en Romy

04 Augustus 2022 | Oeganda, Tororo

De wekker ging vanochtend erg vroeg, want om 5:45 stond ons ontbijt klaar. Rond 5:40 werden wij één voor één uit onze lodges opgehaald, omdat het nog donker was en er dieren op de loer konden staan. Tijdens het ophalen werd ons verteld dat er ’s nachts een groepje hyena’s was gespot op het resort. Maar goed dat de deuren goed op slot zaten. Eenmaal aangekomen in het restaurant, stond er een heerlijk ontbijtbuffet op ons te wachten. Natuurlijk koffie en thee, maar ook warme chocolademelk. Het eten was ook heerlijk: gebakken aardappelpartjes, matoke (een Oegandese banaansoort), bonen in saus, worst, pannenkoeken, gebakken spek, een vers gebakken eitje en fruit. Na onze buikjes rond te hebben gegeten, konden wij instappen in de net schoongemaakte safaribusjes. Niet wetende wat ons te wachten stond…

Afgelopen nacht heeft het best wel veel geregend. Je raadt het al. De wegen waren erg glad en modderig. Niet wetende hoe de wegen eruit zagen, omdat het donker was, gingen wij met volle moed naar het safaripark voor de game drive. We reden heel langzaam over een off road weggetje naar de main road toe. Wij zaten in het achterste busje, toen wij ineens de voorste bus met de achterkant in de greppel zagen glijden. Met een versnelde hartslag zagen wij wat ons te wachten stond. We moesten nog enkele honderden meters naar de main road, over deze ontzettend glipperige, natte modderweg, want omkeren was geen optie. We gleden via de best wel diepe greppel telkens met de auto’s weg. Al snel gleden wij met beide wielen in de greppel. Er werd flink gas gegeven. We gingen van de ene naar de andere kant. We hielden ons stevig vast. Na de laatste obstakel, kwamen wij na ongeveer 20 minuten aan op de main road (de laatste 10 meter van het voorste busje zijn gefilmd, en hierboven te zien). Wij konden weer rustig ademhalen. De drivers waren enorm vies door de modder en de auto die net schoon was gemaakt, was weer helemaal vies.

Eenmaal aangekomen op het safariterrein, konden wij eigenlijk niet geloven dat we een game drive mochten gaan doen. Want ja, ook hier had het geregend en waren de wegen nat, glad en modderig geworden. De drivers maakten zichzelf even schoon en vertelde ons toen dat we konden beginnen aan de game drive. De ranger stapte in met zijn geweer en we begonnen een nieuwe zoektocht naar de mooie dieren. Het was al licht geworden en we konden zien dat de wegen er beter uitzagen. Toch kwamen we al snel een konvooi aan auto’s tegen. Een grote bus was namelijk vast komen te zitten in de modder. Onze ranger stuurde ons een stukje off road, om deze lange rij met auto’s te passeren. Aan het begin was het erg rustig en was er geen dier te vinden. Een kwartier later kwamen wij eindelijk diverse herten en buffels tegen. Nog een kwartier later kwamen wij dezelfde rij auto’s weer tegen, gelukkig reden wij in tegengestelde richting en kwamen wij niet in deze stoet terecht. Wij konden heerlijk, met onze twee busjes, doorrijden. Op een aantal mooie vogels na, was het vrij rustig in het park. Regelmatig namen wij vanwege de modder een off road weggetje. Helaas kwamen wij toch een modderpoel tegen waar wij (het eerste busje) in vast kwam te zitten. De driver probeerde met vol gas naar voor en achter uit de modderpoel te komen. Met als resultaat dat de klonten modder de lucht in vlogen en via het open dak naar binnen kwamen. Het tweede busje ging de uitdaging niet aan en nam een off road weggetje. Toen wij (het eerste busje) er eindelijk uit waren, konden wij hetzelfde weggetje als het tweede busje nemen. Eenmaal op een betere, stevigere weg vervolgden wij onze weg naar Lake George. Onderweg kwamen wij enkele nijlpaarden tegen, waarvan één zelfs op enkele meters van onze bus in een modderpoel zat te baden. Toen een man op een scooter heel dicht langs de nijlpaard reed, begon hij langzaam op te staan. Wat een bijzonder moment om dit beest van zo dichtbij te kunnen bewonderen.

Wij vervolgden onze weg naar een toeristisch plekje met een zout meertje. Van bovenaf konden wij een prachtig uitzicht zien van een eeuwenoude krater, waarin dit zoute meertje is gevormd. Na een korte plaspauze zijn we toch maar naar beneden gegaan om het bijzondere uitzicht van dichtbij te kunnen zien. Er was een aardige man die ons graag een tour/uitleg wilde gegeven. Met zijn 27 jaar ervaring kon hij ons goed uitleggen over deze krater, hoe er zout wordt gewonnen en hoe het is ontstaan. Er zijn namelijk twee soorten zout: één voor consumptie van mensen en één voor de dieren. Veel van het zout voor de dieren wordt geëxporteerd naar omringende landen. Hij vertelde dat het magma (liggende op de bodem van het water) zelfs wonden van dieren en mensen kan genezen.

Wij vervolgden onze reis naar een klein vissersdopper, gelegen midden in het safaripark. Als eerste kwamen we een basisschool tegen. Bijzonder om rechts deze school te zien en links de safaridieren. In het dorpje zelf krioelde het van de dieren. Naast de welbekende geiten, koeien en kippen, zagen we ook de buffels en een groep nijlpaarden. Heel mooi om te zien hoe zo’n dorpje (de mens) zo dichtbij en met de dieren kunnen samenleven.

Na 4 uur was onze game drive voorbij en konden wij onze weg vervolgen naar de volgende safari die op de planning stond, namelijk een bootsafari. Onderweg hiernaartoe kwamen wij nog een grote groep nijlpaarden in de modder tegen, die zich zonder om te kijken rustig lieten fotograferen. We stopten bij een tankstation om onze lunch te kopen. Bij het dorpje waar ons bootsafari zou plaatsvinden konden wij even pauze houden. We aten een broodje met jam en konden wandelen in het prachtige gebied rondom het Kazinga Channel. Tijdens het vogelspotten werden een aantal van ons stiekem gefotografeerd, wat zich uiteindelijk uitte in een hele fotosessie. Ondertussen is het 2 uur ’s middags en beginnen wij onze boottocht. Het begon gelijk goed met een grote krokodil langs de kant, helaas verstopte hij zich snel in het water. Vervolgens kwamen we veel groepen met nijlpaarden tegen, op verschillende plekken. De ene keer groepen van 10 tot 20 en de andere keer een moeder met haar jong. Daarnaast kwamen wij veel soorten vogels tegen, zoals de Kingfisher, Yellow Billed Stork, Fish Eagle, Kriel en hele mooie ooienvaars. Gelukkig kwamen wij later ook nog een krokodil op de kant tegen, deze liet zich iets langer zien, voordat hij verdween in het water. Twee waterbuffels lieten zich ook nog even zien en als laatste kwamen wij ook nog een babykrokodil tegen. Onze bootsafari was helaas voorbij en gingen terug naar de kust.

De safaribussen waren nogmaals helemaal schoongemaakt en klaar om ons terug te brengen naar onze lodges. Gelukkig waren de wegen goed opgedroogd en konden wij zonder te glijden veilig terug naar het resort. Iedereen had zin om lekker uit te rusten en we namen uiteraard een duik in het zwembad. Na een heerlijke douche konden wij aanschuiven voor het avondeten a la carte. Op dit moment sluiten wij onze avond af met een drankje en maken ons klaar voor de lange terugreis.

• 04 Augustus 2022 - 20:40

Freda Spies-van Der Zouw :

Een goede terugreis

• 04 Augustus 2022 - 21:47

Alfons En Ria Van Leeuwen:

Wat een belevenissen in deze weken; gelukkig konden jullie toch steeds weer verder reizen ondanks de modder. Heel erg bedankt voor alle uitgebreide verslagen! We zien uit naar de foto's en filmpjes. Alvast een voorspoedige terugreis gewenst!

• 04 Augustus 2022 - 22:06

Willy Van Dijk:

Zo dat was weer een spannende dag, gelukkig ook nog de safari af kunnen maken. Morgen de laatste dag van deze mooie reis, geniet ervan en alvast een goede terugreis gewenst.

• 05 Augustus 2022 - 22:08

Carin Pluim:

goede terugreis!

• 06 Augustus 2022 - 22:45

De Van Schinkeltjes:

Wat een geglibber en gevlij, maar wat ook weer een onvergetelijk avontuur !