Zaterdag 30 juli - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu Zaterdag 30 juli - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 30 juli

Door: Jan en Mariëtte

30 Juli 2022 | Oeganda, Tororo

Vanochtend werden de vroege vogels in onze groep gewekt door een jong geitje. De moeder is vorige week overleden en Kevin geeft dit geitje melk. Iedere ochtend oefent dit geitje de stem en deze wordt met de dag sterker.

Het beloofde weer een warme dag te worden dus na het ontbijt wat bestond uit pannenkoeken gingen Jan, Nellie, Bas en Mariëtte met verrekijker en fototoestel op weg naar de Swop (het moeras) om vogels te spotten. Een mooi pad over het land bij de familie Okot waarbij Jan het idee kreeg of hij door het Geuldal in Zuid-Limburg liep.

Bij het moeras zagen we een ijsvogel op één van de boten zitten. Verder zagen we nog een bijzondere ijsvogel, 2 verschillende Koekoeken, een Ralreiger, 2 spechten, heel veel yellow wevers. Nellie maakte onderweg nog foto’s van diverse groepen kinderen. De foto laten zien vinden de kinderen prachtig.

Zowel op de heen- als de terugweg spraken we onze buurman teacher Moses. Hij was bezig in zijn tuin. Het had gisteren geregend en vandaag werd er weer regen voorspeld. We merken dat de planten op het land snel groeien als het geregeld heeft, al is het maar een kleine hoeveelheid.

Terug bij ons verblijf waren Henk, Jack, Bart en Chris naar de school gegaan om de laatste hand te leggen aan het schilderen van het gasflessenhuisje. Deze gasflessen zijn nodig voor de scheikunde lessen.

Na lunch en rustmoment werd het vuilnis verbrandt, want tja er komt hier geen vuilnisman langs om dit op te halen. Nou fikkie steken blijft altijd leuk.

Mariëtte, Henk [e-38] Nellie gingen nog een bliksembezoek brengen bij de familie Okot en Jacoba. Het was kort, maar goed. Ze waren blij om ons te zien en te spreken.

Daarna tijd om aan te schuiven bij the Children Ministry. Iedere zaterdagmiddag krijgen de kinderen uit het dorp de kans om iets over God en Jezus te leren. Daarbij starten ze eerst gezamenlijk met welkom, liederen zingen. De groep kinderen werd gesplitst. De kleinste werd het Bijbelverhaal van Genesis 1 verteld en voorgelezen waarbij dit ook vertaald werd vanuit het Engels in het Chapadols. Bij de grotere kinderen werd het verhaal van de Ark van Noachvoorgelezen, vertaald en uitgelegd.Daarna limonade en biscuits.

En toen brak de Hemel open en regende het flink. Verfrissend voor land, dieren en mensen.

We bleven nog wat rondhangen op het veld waarna we richting het dorp liepen om bloem te kopen. Terwijl we van het veld afliepen vlogen grote groepen African Open-billed Stork over. Dit is een soort zwarte ooievaar. Onderweg kwamen we langs en plaatselijke voetbalwedstrijd tussen Chawolo en een andere dorp uit de buurt Busia. De wedstrijd werd gespeeld op het veld voor de regeringsschool. Jack, Bart en Chris bleven kijken tot het eind, waarbij de uitslag 0-0 bleef.

Bij pastor Paul (in Nederland is dit de dominee) kochten we nog tomaten. Achter de kerk staat een mooi veld met tomaten. Daar zagen Nellie en Henk de zoon van pastor Paul, Moses, die ze 6 jaar geleden voor het laatst gezien hadden. De verrassing aan beide kanten was groot.

Bij Kevin kochten we nog flesjes cola omdat onze limonade voorraad begint op te raken. De kinderen die met ons meeliepen kregen een lolly. Bofferds.

Verder op onze weg terug naar huis zagen we duizenden vleermuizen uit bomen en een huis vliegen. Wat een bijzonder belevenis, dit zie je in Nederland niet meer.

Gisterenavond waren we al bij de zijkant van het huis van Tim [e-38] Wilma gaan staan. Rond 18.30 vlogen daar al 250 tot 300 vleermuizen onder het dak vandaan. Zo vlogen zo over je hoofd heen op weg naar het veld.

Morgen onze laatste dag hier in Chawolo waarbij o.a. een kerkdienst in de Libertykerk, bingo spelen en eten met de kinderen in het CD-Hope huis op de planning staan.

• 31 Juli 2022 - 07:32

Josien Verlaan:

Zo ik liep even wat achter met alle verslagen maar ben nu weer bij , maar heel leuk om alles te lezen wat jullie allemaal meemaken en veel ook heel herkenbaar natuurlijk! De vleermuizen is weer wat nieuws wat jullie daar meemaken, gelukkig is de verstopping vh toilet ook weer opgelost! Vandaag de laatste dag in Chawolo weer helaas ! Maar daarna nog genieten vd Safari , dat zal vast heel mooi gaan worden ben ik van overtuigd! Veel plezier nog allemaal!