Donderdag 28 juli bezoekjes en nog meer bezoekjes - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu Donderdag 28 juli bezoekjes en nog meer bezoekjes - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu

Donderdag 28 juli bezoekjes en nog meer bezoekjes

Door: Jan en Kim

28 Juli 2022 | Oeganda, Tororo

Jan, Mariëtte en Nellie stonden vandaag weer eens vroeg op om vogels in het veld te spotten. Om een uur of 8 werd de rest ook wakker en kon er ontbeten worden. Sommigen moesten uit hun bed gesleurd worden, want ondanks dat bijna alle Oegandezen tot nu toe te laat kwamen, proberen wij op tijd te starten met schilderen. Om 9 uur stonden we met de verfkwasten paraat. Het lab, het CDHopehome (home) en het huisje met gasflessen (voor de scheikundelessen) werden onder handen genomen. Jan, Bas en Wiljan gingen aan de slag in het home en ook door de jongeren die daar wonen, werd er enthousiast getapet en geschilderd. Kim en Romy stortten zich op het schilderen van het lab, vergezeld door een aantal pottenkijkers. De rest van de groep ging aan de slag met het gasflessenhuisje, daar moest de buitenkant in drie flitsende kleuren geverfd worden: baksteenrood, geel en blauw.

Na het schilderen werd er geluncht, gedoucht en geslapen in ons guesthouse. Om een uur of 4 werden we weer bij het home verwacht om verschillende gezinnen te bezoeken. Onder begeleiding van een paar docenten zijn we via smalle paadjes door het veld en bananenplantages bij 7 gezinnen geweest. We werden overal hartelijk ontvangen en hebben veel gezinsleden ontmoet en op de foto gezet. Mariëtte had haar polaroidcamera mee, dit vonden de mensen erg bijzonder. Ze zagen met verbazing aan hoe een wit vlakje veranderde in een mooie foto van hun gezin. Voor elk gezin hadden we iets meegenomen, bijvoorbeeld een stuk zeep of een kleurboek voor de kids. Aan de zakken spekjes te zien die leeg zijn gegaan, zijn we meer dan 200 kinderen tegengekomen. Van deze kinderen is er een aardige groep naar alle 7 gezinnen achter ons aan gelopen. Als er een groep mzungu’s (blanken) langs komt lopen, komen de kinderen namelijk overal vandaan om een high-five te geven of hand in hand te lopen. Terug liepen we met ons gezelschap en een mooie zonsondergang naar huis.

Na het bezoeken van de gezinnen, stortten we ons met stevige trek op het avondeten. Dit bestond uit pasta met een saus van groenten, rookworst en cup-a-soup, met een fruitsalade als toetje: mango, watermeloen en banaan.

t familie Patrick en Lidia. Het is altijd leuk om daar op visite te gaan. De buurtjes zijn er ook altijd en het welkom is erg warm. Deze familie is ook erg dankbaar wat CDHope voor hun gezin doet. Voor Wiljan, Jan, Bas en Romy is dit een mooie ervaring om een kijkje te nemen hoe een gezinnen hier leven. Daarna nog een fotoschoot, waarbij ook de buurkinderen niet vergeten worden. Mariëtte had haar fotocamera meegenomen, waar direct een foto uitkomt. Even wachten en dan zie je het resultaat. De foto’s werden dankbaar in ontvangst genomen. Daarna een bezoekje gebracht onder leiding van de hele familie aan het rijstveld. Het was zeker een mooie wandeling naar het moeras, waar het rijstveld was gelegen. Op de terugweg kon Mariëtte nog een foto maken van een priester, die gezien zijn reactie nog nooit een foto van zichzelf had gezien.

In de avond hebben we lekker genot van de heerlijke patat, gebakken door Chris en Bart, en een overheerlijke ananas.