Sportdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu Sportdag - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2022 - WaarBenJij.nu

Sportdag

Door: Kim en Bart

22 Juli 2022 | Oeganda, Tororo

Wat een volgeplande dag had moeten zijn, viel uiteindelijk mee doordat de leerlingen examens hadden. Het idee was om mee te kijken in de lessen, maar we hebben muisstil heel even in elke klas kunnen kijken om iedereen daarna ongestoord verder te laten strijden. Eén van de klassen had computerles en was druk met het onder de knie krijgen van de basics van Excel, het was erg leuk om te zien dat ze ook hier druk mee zijn.Door dit korte deel van het programma hadden we nog even tijd om terug te gaan naar het guesthouse en ons voor te bereiden op een fanatieke sportmiddag met een Oegandese schoollunch vooraf. Deze lunch bestond uit posho (een soort cement van maïsmeel) en bruine bonen in een kruidig sausje, erg lekker, maar ook erg vullend. Met deze volle maag zijn we gaan korfballen, zaklopen en volleyballen. Mariëtte heeft de juffen eruit gelopen met zaklopen en Chris en Romy hadden met team blauw de potjes korfbal en volleybal gewonnen. Niemand begreep de regels van deze versie van korfbal, maar gezellig was het zeker. Door de heftige lunch hebben we heerlijke gedineerd met tosti’s en cup a soup.

Wat de nacht ons gaat brengen, gaan we nog zien. Afgelopen dinsdag op woensdagnacht is de oma van Tim Omalla (onze overbuurvrouw) overleden. In het dorp is het de gewoonte om naast het rouwen uitgebreid het leven te vieren tot de overledene begraven is. Ook worden er een aantal koeien geslacht en wordt er met elkaar gegeten, het hele dorp loopt hiervoor uit. Nu we dit typen is het 19:50 en gaat over 10 minuten de muziek aan, wanneer dat stopt, is voor iedereen een verassing. En morgenochtend hebben we dus misschien een slachtpartij voor de deur (de koeien dus).

• 23 Juli 2022 - 15:32

De Van Schinkeltjes :

Ook bijzonder om dat mee te maken ..